Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

29 januari 2018

mitt första ikea-köp à la 1973

nästan 70 år kulturhistoria, de gamla katalogerna hårdvaluta, inlåsta på museet.Många unga skapar likadana ikea-hem och slänger alla ärvda möbler. Min egen TAJT-soffa av jeanstyg i mitt första hem 1973. Min mor vilar i kort-kort. Inte en ärvd möbel så långt ögat kan nå. Heltäckningsmatta direkt på betongen! Jag fick köpa insats-lägenhet, men inte telefon eftersom jag inte var myndig ännu.

20 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Ja, inte har jag några IKEA möbler kvar sen 60-70 talet. Nu betalas det dyrt för ett teak-bord med svarta ben. På Nationalmuseét visades ett 50-tals hem = kulturhistoria. Genomgående heltäckningsmattor. Praktiskt tyckte jag då. Säljs sådana idag?
I USA besökte jag hem som hade heltäckade mattor tjocka som ryor.
Kändes inte så fräscht.
Nypon är gott, jag skär loss med en vass kniv.
Synd på dina körsbärsplommon.
Kram Viola

Hanneles bokparadis sa...

Viola, idag med det nya materialet i sägs det att heltäckningsmattor är hygieniska, dammsugare är också bättre. Men visst ändrar man smak, brunt är jag inte alls förtjust i nu. Inte alltid jag har vass kniv, när jag springer i trädgården :)
Ha en bra dag, kram.

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele Näe ikeamöbler jo en liten vit byrå har jag kvar från det första bohaget Minns de där heltäckande mattorna hade vi med,Men Katalogerna de har min mor sparat år från år så hon har en hel samling Roligt att kika i de första man ser ju hur det förändrats med åren.Men de haren hel del bra saker Kastruller tx gillar jag deras lättviktade teflonbehandlade lätta att diska är de med till bra priser,

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, din mors samling är nog värt en hel del, många vill nu titta i gamla Ikea-kataloger, speciellt såna som vill skapa äldre miljöer. Visst hittar man mycket bra grejer på ikea.

Klimakteriehäxan sa...

Hemgjord nyponsoppa var en favvo när jag var liten! Finns väl så gott som ingen som gör det längre?

Klimakteriehäxan sa...

Fast det skrev jag visst på fel ställe ...
Jag har många gamla ikeamöbler i gott minne. Rullborden Pop, exvis! Ingick i mitt allra första egna möblemang.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, ikea är ju ganska bra att starta med. Det är ju inne med all hemlagad mat nu..

skogsnuvan sa...

Visst minns jag hur man gick och gnagde på nyponen och det är klart att dom är aldeles som mest vitaminrika och nyttiga så men det är nog helt bortglömt nu. Har vi inte lärt barnen det kanske?.

Znogge sa...

Vi plockade hallon för på den "gamla goda tiden" växte det massor av dem på landet. Men nypon? Nej, det var det aldig någon som testade!

Eva Linnea sa...

Jag har bara sparat IKEA-katalogerna från 2000, resten är slängda tyvärr!!!
Jag köper nyponskalspulver till nyponsoppan, men gnaga på nypon har jag inte försökt mig på. Kankse ska pröva?
Ha en skön fredag-lördag-söndag!
Kram från Eva Linnea

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, många barn har bara fått lära sej att allt är "giftigt", tråkigt och osant.

Znogge, hallon är inte lika exotiskt, dags att börja gnaga på nypon :)

♥ Eva Linnea ♥ jag har slängt de mesta, barnen försöker hålla lite ordning på mej :) Ha det gott, kram.

Filifjonkan 1 sa...

Hannele ja jag såg att de sålde i vårs på tradera tror de fick 500 för över 15 kataloger men de skull hämta dem hemma hos dem för tungt att posta du vet blir ju dyrt med,

Hanneles bokparadis sa...

Filifjonkan, det var mycket pengar..

Ingrid E sa...

Mitt första hem (Haga) möblerades med fådda möbler från släkten. Nytt var inte att tänka på för en fattig student 1970.
Nu är här en salig blandning i behov av uppfrächning.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid E, så rik var väl inte jag heller, men sista året jag bodde hemma, behövde jag inte betala så mycket utan sparade alla pengarna till möbler.

Di sa...

har inte möbler kvar däremot har jag kataloger från ja...96 kanske? typ...nå...det ser ut som modet kommer igen kanske :) kramar

Hanneles bokparadis sa...

Di, visst återkommer en hel del, även kläder, kram.

Lena i Wales sa...

Jag tror att vi alla i Sverige har en IKEAhistoria. Tänk vad mycket IKEA betytt för oss och tänk vilken reklam för Sverige i övriga världen!
Jag hade en blandning av ärvda möbler, IKEA och egenbyggen i min första lägenhet.
Ha en fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, och hur många svenskar IKEA har räddat utomlands, när de börjar längta efter köttbullar och lingonsylt. Min far hade haft antikaffär, så till min första lägenhet ville jag inte ha några gamla möbler... önskar detsamma!

Klimakteriehäxan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.