Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

13 maj 2010

Vårfint nu på vårt berg

Tidig rhododendron och vild körsbärsplommon blommar.Kungsängsliljan trivs och förökar sej på vårt berg.

26 kommentarer:

Mimi sa...

Jo mycket är vackert nu! Äntligen får man njuta. Hälsn mimi

Trädgårdsdrömmar sa...

Oj....Lyckliga dig !!!!!
Carina

Hannele på Hisingen sa...

Mimi, tyvärr lite kallt att sitta ute.

Carina, snart är det helt vitt på vårt berg av alla fruktträd, dessa är tidiga.

Gerda-Thyra sa...

Vackert nu... men kallt!
Kungsängsliljan är underbar, jag vill också ha sådana rutiga blommor... men av någon anledning så glömmer jag alltid bort att köpa en planta eller två, när jag är på sådana ställen där de ev. finns!

Hannele på Hisingen sa...

Gerda-Thyra, det kan vara svårt att komma ihåg alla säsonger och blommor, mina är ursprungligen från lökar köpta på sensommaren/hösten på någon stormarknad.. för många år sedan.

Gunilla sa...

Kungsängsliljor är verkligen pricken över i så här års. Våra blommar också nu. :)

Hanneles bokparadis sa...

Gunilla, visst är de vackra.

Jael sa...

Oj så vackert!

Synnøve. sa...

Det är ett vår berg du har där i trädgåren.
Kramen.

Hanneles bokparadis sa...

Yaelian, nu har våren fått full fart.

Synnøve, nu kan man sitta på berget och njuta, kram.

Stina sa...

Så fint och så härliga färger. Idag har vi totalt ösregn. Men det tackar vi för vi pollenallergiker och säkert blommorna med som behöver lite fart för att komma igång på riktigt.;-) Kram Stina

Hannele sa...

Stia, uppehåll, men ingen sol,
kram.

Bibban sa...

Så vacker det är där du bor:) underbart
Kram Bibban

Hannele på Hisingen sa...

Bibban, jag är ganska nöjd med vårt berg, tog ett par decennier ;)
Kram.

AnnCharlotte sa...

Just nu är det så vackert ute så man kan bli alldeles gråtfärdig....jag kan det iallafall...;)

Inger sa...

Grönt och grant men kallt.
Har hört att värmen ska komma, undrar bara när.

Hanneles bokparadis sa...

Ann Charlotte, eller hur, jag springer runt och fattar knappt..

Inger, lite varmare får det gärna vara.

Gela sa...

Hej hittade hit nyss. Hit vill jag gärna komma igen. Hoppas det är ok att jag lä´gger till dig bland mina trädgårdsbloggar. hoppas du får en fin fin helg/Gela

Hanneles bokparadis sa...

Gela, kul att du hittade hit, bara roligt om du länkar.

Merja sa...

Så fint det blommar hos dig. Jätte ruggar av kungsängsliljor...inte dåligt! Själv har jag tre blommor på min...:)
Ha en skön helg.

Hannele på Hisingen sa...

Merja, det har tagit många år för dem att föröka sej så, roligt att de trivs på vårt berg.

Dorpan sa...

Åh vad jag längtar till götet nu...hade en kompis som bodde på hisingen förr och åkte dit ofta. Nu bor hon nån annanstans men ska dit till sommaren med min lilla dotter så hon som 1½ åring får uppleva liseberg haha

Hanneles bokparadis sa...

Dorpan, vi var på Liseberg med vårt barnbarn, hon var mest intresserad av andra barnvagnar och sedan somnande hon..

Helga sa...

Åh, så vackert! Kungsängsliljorna blommar för fullt här i Uppsala också längs med stora delar av Fyrisån. Många vill att området ska blir bevarat genom kulturminnesmärkning. Kungsängsliljan flyttades hit av Linné.

Ann-Christin sa...

Jättefint hos er!

Hannele på Hisingen sa...

Helga, Kungsängsliljan är verkligen fin.

Anki, mer och mer blommor kommer varje dag, maj är väldigt fin månad.