Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

11 maj 2010

Avskaffa sambolagen

Finns ingen lag som har lurat så många med falsk trygghet. Inte ens medvetna sambopar vet, hur oskyddade de är. Inte ens gemensamma barn ger någon trygghet, dubbelt kaos vid olyckor. Eva Gabrielsson, Stieg Larssons sambo, kämpar för bättre sambolag. Avskaffa den istället. Gift er, om ni vill ha trygghet och få behålla boendet och annat vid plötsligt dödsfall. Man behöver inte ens byta namn. Själv skulle jag aldrig våga leva utan att vara gift, när jag har barn. Juridiskt det enklaste och bästa alternativet.

14 kommentarer:

Synnøve. sa...

Japp, där är jag helt enig med dig Hannele.
För sambolagen är ett luftslott. Man invaggas i falsk säkerhet som sambobar. Är gift då, så för mig är det inga problem.
En del säger att det är inga problem om det skulle ta slut...
Hahaha, säger jag. Hur blir det då? Jo man blir osams och bråkar. (ofta i alla fall)
Inget fungerar som man tror och så står de där med skägget i postkassa...
Näe gift är bäst. Då har man tryggheten.
Kramen i natten.
Synnöve.

Znogge sa...

Håller med. Det blir betydligt enklare då när eller om något händer. Vilket det brukar göra förr eller senare...

Hannele på Hisingen sa...

Synnøve, sant, sambolagen bara lurar, inte ens med gemensamma barn har man rätt att ärva varandra.

Znogge, att det händer något i slutändan, det är det enda säkra, för vi lever ju inte för evigt ;)

skogsnuvan sa...

Vet inte det jag. Gifte mig och skilde mig och fick köpa MITT hus en gång till för att lösa ut min fd. Ett hus som varit mitt i alla tiden. Nä det är bättre att veta vad som är ditt och mitt redan från början. Man vet ju att 50 % av alla äktenskap slutar med skilsmässa.

Hanneles bokparadis sa...

Skogsnuvan, sant, därför ska man tänka före, dessutom inträffar dödsfall i alla kvarstående äktenskap.
I ditt fall borde ni ha skrivit äktenskaps-förord, sambolagen hade inte hjälpt dej heller, tvärtom.

Dotter sa...

Sambolagen hade visst hjälp skogsnuvan.

Hanneles bokparadis sa...

Dotter, det stämmer nog, för då hade Skogsnuvan haft kontrakt på huset. Äktenskapsförord är också bra, om man startar ett gemensamt liv med väldigt ojämnt ägande.

Trädgårdsdrömmar sa...

Jag känner en väldig glädje att vara gift...föutom att det är praktiskt. Jag läste rättskunskap en gång i tiden och då lät det så fint att muntliga avtal var lika bindande som skriftliga. Pyttsan !!! Jo avtal är till för att hållas....men det känns som det var längesen den hederskoden gällde.
Carina

Jord under naglarna sa...

Jag var bara 22 år när jag gifte mig och hade ingen tanke då på att det skulle vara praktiskt. :)

Bara barnen och en hel del år tillsammanskom så insåg vi dock båda att det förenklar en del.

Hannele på Hisingen sa...

Carina, sant, det var längesedan man hörde att muntliga avtal gäller, nånting har förändrats i attityd.

Jord, man har ju del tråkiga historier, när alla pappren inte är i ordning, men klart att oftast är det lite romantik inblandat :)

Yvonne L sa...

Visst är det lätt att säga att man ska gifta sig, skriva testamente och så vidare, men ett liv kan ta slut på en sekund. Då hjälper det inte att man börjat prata om att gifta sig eller börjat planera ett bröllop. Som sambo kan man då ha otur och inte bara få sorgen att bearbeta utan också kanske kämpa för att få behålla sitt hem när släktingar till den avlidne försöker ta allt ifrån en.

Hanneles bokparadis sa...

Yvonnes, just därför ska man tänka lite, det tar bara en sekund. Många har ju levt tillsammans flera decennier och har inga papper i ordning. Vissa på grund av att de litar på att sambolagen ska ordna allt... Och då får de lämna bostad, allt för sambons släktingar, som inte har gjort något för att "tjäna" det.

Unknown sa...

För de flesta tycks det vara ett bättre och säkrare alternativ att gifta sig.
Undrar om det finns äktenskapsförord i USA?

Hannele på Hisingen sa...

Resfoten, jag borde kunna fråga svägerskan, som gifte sej med en amerikan.. Inte ens gemensamma barn gör att man automatiskt ärver varandra, om man bara är sambo. Jag förstår inte tanken med sambolagen.. inge falsk trygghet. (ETT fall känner jag till, när ett sambo-par skilde sej, då stack hon och lämnade honom med en dyr lägenhet och skulderna).