Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

30 mars 2010

Leonardo Da Vinci på Hisingen

Nyligen upptäckt Leonardo da Vincis tavla, prinsessa med hans fingeravtryck. Målad på kalvskinn, fina detaljer, spännande att se.Michelangelos David i full skala, mycket att lära och se, mer här.

18 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Ja fantastisk utställning!

Polargrevinnan sa...

Jag varit upptagen med så mycket annat och har helt missat att prinsessan skulle vara med på en utställning. Ska vara i Göteborg i slutet av maj. Då vet jag vad som abslut måste hinnas med.
Bloggar är lärorika.
Ha en bra dag.
Kram Viola

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, verkligen, hur mycket att titta på som helst, man lär sig, mycket inspirerande.

Viola, håller med dej, man lär sig mycket av bloggar, får nya idéer och tips.

Gerda-Thyra sa...

Åh... har du redan varit på den utställningen... jag ska dit lite längre fram! Den får man ju bara inte missa!

Anonym sa...

Leonardo var ett universalgeni och det är fantastiskt att Eriksberg fick den utställningen.
Vad du hinner med mycket intressant. :)
Undrar var tavlan funnits under alla dessa år?
Det verkar vara "David" som stått modell i kyrkomålningen också.
Mona-Lisa såg jag i Paris.
Ha det finti solen idag - Eivor

Hanneles bokparadis sa...

Gerda-Thyra, man får ju passa på när det händer på Hisingen.

Eivor, det händer ju mycket intressant på Hisingen, jag har varit i Paris på Louvre Museum, men hittade aldrig Mona Lisa...

znogge sa...

Så vacker!

Anonym sa...

Mona Lisa-tavlan var borta ett tag, men jag såg den på Louvren för c:a 30 år sedan (med mamma :) )
Den är mindre än man förväntar sig.

Men Da Vinci var en imponerande konstnär m.m.
Boken Da Vincikoden har ju tagit fram honom ännu mer nu.
Hälsn. Eivor

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, de kunde måla även förr.

Eivor, jag var i Paris ungefär 1976, hade inte ens råd att gå upp i Eiffeltornet..

Ruben sa...

Tycker att David har en väldigt stor högerhand. Det kan ju, i och för sig, vara bra - om man vill dölja något.
/Ruben

Hanneles bokparadis sa...

Ruben, jag la också märke till det.

Tigris Predikantan sa...

Ja, den borde man se!
:)

Hanneles bokparadis sa...

Tigris Predikantan, passa på nu..

Ann-Christin sa...

Jag skall nog "hoppa iväg på kryckorna" och se den här utställningen i påsk.

Hannele på Hisingen sa...

Anki, du får låna en pall, ta god tid på dej, för det finns hemskt mycket att se och höra.

Klimakteriehäxan sa...

När jag såg Mona-Lisa blev jag så gruuuvligt besviken - den här ser faktiskt finare ut. Synd att man har så långt till utställningen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en del säger att denna tavla skulle bli en andra Mona Lisa, många fina detaljer på den, vi fick se tavlan rätt så nära.

Hanneles bokparadis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.