Welcome to Hannele's paradise on Hisingen. Inte bara drömmar, utan verklighet. __ Sumeba miyako. Home is where you make it.__ "Var du än bor, lär du dig älska det," japanskt ordspråk. En liten trädgård på 810 m² på ett berg, blandat med natur och tuktade buskar och fruktträd, nära havet, skog, åkrar och öppna landskap, nära alla storstadens nöjen. Trädgårdsblogg halva året.__ "Paradiset finns här, just nu, bara du har vett att ta vara på det." My own photos (CLICK on images to enlarge). Besök även: Hanneles bokparadis.

23 februari 2007

Lat & snål

Orkade inte gå till affären, det går fort att knåda två limpor, sparade 40 kr.
Det doftar och smakar så gott, Avkopplande sysselsättning i vinterkylan.
Man kan använda olika mjölsorter; fullkornsvete, lite graham, rågsikt,
krydda med kummin, fänkål, pomerans, russin, linfrö, morot, lingon.

Amelia 60 år

På lördag fyller Amelia Adamo 60 år.
Amelia är en inspiration för kvinnor i alla åldrar, hon har också alltid upplyst om och stött svaga kvinnor i olika samhällen. Klimakteriehäxan hyllar också Amelia. Nu finns ju många kvinnor, som visar, att man kan ha roligt även om man fyllt 60. Fast ibland tänker jag att jag inte vill göra ny karriär, flytta utomlands, byta man eller frisyr, jag vill bara vara, just här och nu.

30 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Du menar flitig och ekonomisk!

Anonym sa...

Marie, orkade ju inte gå till affären och ville inte betala
20 kr för gårdagens limpa :)

stadtgarten sa...

Even if I can not read and understand what kind of bread this is, it looks very delicious!
Kind regards from Monika

Anonym sa...

Monika, it smells so good in the kitchen :)

Karin sa...

Härligt! Nu blev jag sugen på att baka. :)

malou sa...

Åhh...måste nog baka när jag kommer hem, ja.

Aradil sa...

Mmmm, hembakt bröd är verkligen riktig lyx. Dels doften, men sedan är det ju så gott också!
Ha en riktigt skön fredag!

Anonym sa...

Karin, ett billigt nöje.

Malou, berätta, hur det blev.

Aradil, männen i familjen kallar detlyx, sonen som flyttade nyss, bakar också.

Anonym sa...

Åh, så mysigt och gott med hembakat bröd...! Sist jag bakade matbröd, så jäste degen fullständigt överstyr....jag hade deg och "degtrådar" över hela köket!! Det är ett par veckor sedan, så jag kanske ska våga mig på det igen...?

Anonym sa...

Gerda-Thyra, då måste du haft en pytteliten skål och väldigt mycket jäst. Jag använder ett paket, 50 g jäst, till 1 liter vätska, det blir 6 limpor. Jag använder 10 liters plastspann.

JULIEK sa...

Hjemmebakt brød er ju absolut det beste : )

Anonym sa...

Jag hörde att hon sagt till Ebba von sydow att "60 is the new sexy" Amelia är cool :)

Anonym sa...

Varför byta man om man fortfarande är kär? Man vet ju inte vad man får!

n o r d i n g å r d e n sa...

Tja, lat skulle då inte jag kalla dig... vad inbjudande det såg ut med ditt bröd! ha en riktigt god helg önskar Mari!

Anonym sa...

Julie, det säger hela familjen.

Frida, det behövs coola sexiga roliga tanter :)

Ann-Marie, man ska absolut inte byta något i onödan, själv vill jag bara sitta under eken och lukta på blommorna :)

Guldkant, det tar ju längre tid att gå till affären :)

Ingrid E sa...

Hoppas att ditt bröd smakar lika gott som sonens för det var jättegott!

MariaJ sa...

Aaah, tuosta kun saisi palan maistaa. Minä leivon nykyään harvoin. Sääli. Joo, kyllä 60 v on nykyään ihan eri ihminen kun 20 v sitten. Silloin käveli kepin kanssa ja nyt käy joogassa ja meikkaa.

Mindi sa...

Hej hej!

Jag hittade hit från någon annans blogg och det var tur det för vilken MYSIG blogg du har. Här trivs jag. :) Ska läsa vidare nu!

Önskar dig en mysig helg!

Kram kram
M I N D I

P.S Tack för receptet :) D.S

Anonym sa...

vad fina bröd... det var nästan synd att äta av dem :) :)
Amelia har jag inte läst så mycket i ../åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Det är mysigt och varmt att baka bröd och lukten är underbar, kan tom tänka mig att köpa halfbaked bara för att känna lukten...

Embla sa...

Åh! Hjemmebakte brød er jo så godt. Kan nesten kjenne lukten her jeg sitter. Og så er det så stas å gjøre litt ekstra ut av brødene, som å flette dem. Litt luksus i hverdagen, synes jeg.

Anonym sa...

Nu fick du mig att tänka på att baka igen. Det är nog två år sedan jag bakade sist.

Alltså dags att göra det igen.

Anonym sa...

Godkväll Hannele Ditt bröd bakade jag hela barnens uppväxt inte med anis utan bara salt och någon gång ibland krossade solrosfrön i gott gott eller russin i med det alldeles varmst så smöret smälte och droppade ner på duken.. Amelia ja hon stöttar de svagare har man sett och läst emellanåt en dam med go i!Så är det lördag i morgon så får vi ta det lugnt med lite sovmorgon kanske!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, kan inte ens skryta att jag lärt sonen att baka, har inte fått smaka på hans bröd, ännu.

MariaJ, liian harvoin tulee leivottua, lopetin, kun pojista tuli suursyömäreitä, vahinko.

Mindi, tack, du är så välkommen!
Här finns det gott om plats, kram

Åsa, du kanske är för ung för Amelia :)

Lotta, visst får man fuska med halvbakat också.

Embla, jag tycker om att leka lite med degen, jag tror det började vid jul när vi var barn och bakade julbullar, gubbart med russinknappar.

Nina, perfekt avkoppling i vinterkylan.

Filijonkan, jag gör olika kryddor, ibland när det blir lyckat, kan jag inte göra om det.
Visst är det ruter i Amelia.
Ingen ska väcka mej i morgon :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Nja, för mej skulle det ta längre tid att gå till affären! Även om den vore nästgårds! Nu är du minsann en länk på min blogg!!

Hej från Dalarna!

Anonym sa...

Guldkant På Livet, tackar :)

Anonym sa...

Jag tänkte länka till det här inlägget... mest för brödets skull men så tyckte jag också så mycket om dina slutord...att bara vilja vara just här och nu.
Precis så är det...och så borde det vara oftare

Hannele på Hisingen sa...

Christina, det är lite för mycket "makeover" överallt just nu. Ingen berättar eller skriver om att bara sitta under korkeken och vara nöjd ;)

Anonym sa...

Visst är de gott med hembakat :-) det är nog de godaste som finns o dessutom billigaste + mer hälsosamt än de köpta.

MvH Anita

Anonym sa...

Anita, dessutom filosoferar och kopplar man av så bra, när man knådar.